DeDU

DeDUApp Övergripande samt hantera ronderingar i appen

Senast uppdaterad

Menyn i DeDUApp

Menyn i DeDUApp nås genom 3-strecksmenyn uppe i vänstra hörnet.

Härifrån kan man nå sina ärenden, men det finns också ett par inställningar som är bra att känna till.

Man kan hantera widgets på startsidan och inställningar för lägenhetsbesiktningar (om modulen används).

Det finns också en funktion, Loggning, att slå på för att WSP skall kunna få en felrapport om appen skulle låsa sig eller krascha.

När funktionen slås på kommer en varning upp som skall godkännas.
Vid fel skall användaren starta om appen för att en rapport skall skickas.

Det är också bra att skicka ett ärende om detta till DeDU Support, men felet behöver inte förklaras närmare tack vare loggningen.

Om appen upplevs långsam kan man testa att Rensa data och logga ut. Funktionen finns under Loggning.

Söka och filtrera på ordrar

På startsidan i DeDUApp finns en överblick över alla ärenden.
Om man vill söka upp ett ärende man vet ordernumret på, använder man sig av förstoringsglaset. Klicka på det för att få fram ett textfält att skriva in ordernumret på, och klicka sedan igen för att söka.

Här visas det totala antalet okvitterade ärenden, i exemplet 979, samlade från alla ärendetyper.
Redan här kan vi göra en första filtrering, genom att klicka på den ärendetyp där vi vill se våra samlade ärenden (exempelvis Felanmälan, Beställning)

Exemplet visar ärendetyp Felanmälan.
Till vänster kan man sortera på senast inkomna ärende eller äldsta ärende.

Till höger har vi också ett antal filtreringsval gällande ordning som ärenden visas i.

Tratten uppe i högra hörnet (se bild ovan) är en filtreringsfunktion som styr vilka ärenden som visas. När vi klickar på tratten öppnas Filtrera till höger.

Exemplet nedan visar en filtrering.

Det är viktigt att tänka på att filtreringen hänger kvar efter att ett ärende hanterats, om man går tillbaka till översikten via bakåtpilen.

Som standard visas status "Alla utom kvitterade".
För att återgå till normal filtrering scrollar man längst ner i listan och väljer Återställ.

Hantera kvittering av ärenden i appen

När man klickat upp ett ärende i sin lista öppnas fliken Information.
Klicka på Journal för att hantera kvittering.

Om något saknas i ärendet dyker en varning upp.
I nedan exempel får man gå tillbaka till Information, scrolla ner och sätta en underkategori innan man kan kvittera ärendet.

Längst ner i Journal hanteras kvittering. Som standard visas Delkvittera.
Om man klickar på den blå bocken får man upp alternativ för att antingen Kommentera (internkommentar) eller Kvittera.

Det går också att bifoga filer till ärendet.

Koppla en order till sin kalender

På respektive order i översikten finns en kalenderikon i högra hörnet. Genom att klicka på den kan man schemalägga en påminnelse om ordern i sin kalender.

Registrera tid i ärendet

För att lägga till tid går man tillbaka till fliken Information och scrollar ner tills man kommer till Tid. Tryck på pennan och välj Tidart och Tid.

När tiden är tillagd sparar man genom att trycka på bocken uppe till höger.
Vill man lägga till flera tidarter måste man spara mellan varje.

Att arbeta med varandras ärenden

Man kan spegla upp sina kollegor och arbeta för dem utan att vara kopplade till deras område.

Dessa kopplingar styrs i DeDUWeb, antingen genom att respektive användare på sin startsida lägger till sina kollegor, eller att en administratör hanterar detta i Moduler-Administrera-Personkopplingar.

Alternativ 1
På respektive startsida söker användaren upp den eller de kollegor h*n vill spegla.

Alternativ 2
En administratör går in i Personkopplingar, dubbelklickar på respektive rad som h*n vill hantera, och lägger upp önskade kopplingar.

I appen hanteras växlingen mellan profiler genom att trycka på 3-strecksmenyn och sedan nedåt-pilen i profilen.

Här kan man se att en viss person inom VVS är kopplad till användaren DeDU Support. DeDU Support kan då klicka sig in på VVS-profilen och arbeta med hens ärenden.

Hantera Rondering/FU i appen

Att hantera FU-ordrar i appen fungerar på liknande sätt som ärendehanteringen.

Man väljer status på ärendet (Utfört, Utfört med anm. etc)

Vilken typ av status som skall generera ett ärende (FU-anmärkning) hanteras i DeDUWeb genom Moduler-Systeminställningar-Objekt.
I exemplet kan man se att ingen statustyp är ibockad, vilket betyder att ingen status på FU-order generar ett ärende idag.

Man kan därför välja vilken typ av status ordern skall få, men samtidigt skriva en notering.
Att skapa ärende (FU-anmärkning) utifrån ordern är utifrån dessa inställningar valbart oavsett vilken status man sätter på ärendet.

Noteringar visas under Historik vid kommande ronderingar på samma objekt.

Skillnaden mellan DeDUWeb och appen är att man inte direkt i ordern kan bifoga dokument när man väljer att en arbetsorder skall skapas. Detta hanteras istället genom att klicka på ärendenumret och lägga till ett dokument i själva ärendet.

0 Kommentarer

Lägg till din kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Föregående Artikel Logga in
Nästa Artikel Ärendehantering i appen
Behöver du mer hjälp? Kontakta oss