Gå till Ärendet
Det finns flera sätt att nå sina ärenden. Snabbaste sättet är att söka på ordernummer, men om ordernummer är okänt, gå till ärendelistan.
Sök ordernummer
I högra hörnet, oberoende av sida/modul i DeDUWeb, finns fältet "Sök ordernummer". Sökfunktionen används för att hamna direkt i ordern, oavsett om den ligger inom Ärenden, FU eller Besiktningar. Skriv in ordernumret och tryck "enter" eller klicka på förstoringsglaset för att komma direkt in på ordern.
Gå till ärendelistan
Ärendelistan kan nås på olika sätt, antingen via Kvittera-Ärende eller direkt i Göra-listan.
Båda sätten gör det möjligt att filtrera på ärendetyp direkt, men det går också att enbart välja t. ex. Kvittera-Ärende och sedan filtrera inne i ärendehanteringen.
Filtrera fram ärendet i listan
Ärendelistan filtrerar automatiskt fram ärenden utifrån val som gjorts för att komma dit, vilka ordrar användaren är kopplad mot, och vilka behörigheter den har i systemet.
Vissa DeDU-kunder låter sina användare ändra områdesansvar och utförare, vilket gör att de har möjlighet att ändra så de ser annat än vad de automatiskt får.
Detta kan vara bra vid t.ex. semestertider då någon avlastar andra.
Överst på sidan finns ett sökfilter där du kan sätta vissa parametrar för att sortera ut ärenden. Exempelvis kanske vi bara vill se ärenden från en fastighet eller helt enkelt fritext söka efter något.
Delkvittera
Delkvitteras ett ärende ändras status till "Påbörjad". I detta fall har en tekniker varit på plats och kontrollerat arbetet och vill kommunicera detta till anmälaren.
Skriv önskad text i rutan "Delkvittering" och tryck sedan på "Spara" för att få upp e-postrutan och göra e-postutskick till anmälaren.
Genom att stanna med musen på spara ("hovra" över, ej klicka) så visas alternativet att spara utan att skicka e-post ifall, informationen inte behöver skickas till någon.
Registrera tid alternativ 1
Vissa kunder registrerar tid i ärende. Denna tid kan verka som underlag för fakturering eller för intern tidrapportering.
För att registrera tid på ärende klicka på "Tidart" och välj tidart. Står den på korrekt tidart kan ni hoppa över detta steg.
Tidartiklarna i rullisten administreras från modulen "Prislista".
Skriv in hur många timmar och minuter ni arbetat i ärendet.
Spara sedan ärendet.
Registrera tid alternativ 2
Alternativt trycker ni på klockan i ärendet.
Då kommer ni till denna ruta där ni kan registrera tid. Beroende på er behörighet kan ni här registrera tid även för andra användare och även registrera tid lagd bakåt i tiden. I exempelvis sådana fall där ni inte hunnit rapportera tiden tidigare.
1. Val av användare
2. Val av artikelgrupp
3. Val av tidartikel
4. Val av datum
5. Mängd tid
6. Knapp för att lägga till tiden i ärendet
Trycker ni upp rullisten visas andra användare i systemet (förutsatt att ni har behörighet).
Trycker ni upp rullisten Grupp visas de grupper ni har för tidartiklar i er databas (dessa administreras i modulen Prislista).
Trycker ni upp rullistan "Art nr." visas de tidartiklar ni har i er databas för tidigare vald grupp. (dessa administreras i modulen Prislista).
I datumfältet kan ni välja ett annat datum än dagens för att rapportera tid bakåt i tiden.
När ni ställt in tiden tryck på "Lägg till"...
...så hamnar tidraden i listan.
Glöm inte att trycka på spara på sidan för ärendet!
Så uppdateras sedan tiden i ärendevyn.
0 Kommentarer
Lägg till din kommentar