För att skapa fakturaunderlag av ett ärende måste ärendet vara slutkvitterat.
Det går att lägga till rader i underlaget oavsett status men "Skapa fakturaunderlag" kommer att vara gråmarkerat i vyn för "Fakturaunderlag" tills ärendet slutkvitterats.
Tryck på "Fakturaunderlag" eller "Fakturaunderlag - ej e-post".
Beroende på val kommer e-postlistan upp och ärendet kan skickas på samma sätt som vid sparning.
I exemplet nedan visar vi ej e-postlistan.
Om tid registrerats på ärendet kommer fråga om tid ska inkluderas på fakturaunderlaget upp. Tryck på "Inkludera" om tiden ska faktureras.
Detta styrs av en systeminställning. Man kan också välja att inkludera tid automatiskt.
Vi kommer sedan till vyn "Fakturaunderlag".
Tiden vi inkluderade tidigare läggs till som en rad i underlaget.
För att lägga till ytterligare rader med tid eller material tryck på "Lägg till".
Om prisartiklar finns i er databas kan ni hämta priser och artiklar från denna men det går också bra att lägga upp fritextrader.
Här finns också möjlighet att styra fakturan till en viss fakturabetalare (t.ex. vid integration till ekonomisystem) samt att välja momstyp (om annan än 25%) och Skattereduktion (ROT/RUT).
När underlaget är klart kan fakturaunderlaget skapas.
Tryck på "Skapa fakturaunderlag"
När underlaget är klart tryck på "Skriv ut".
Många kunder har integration mot olika ekonomisystem och använder sig av statusen "Skapa verifikat" och "Verifierad ej fakturerbar".
För att få mer information om hur ni kan arbeta mot ert ekonomisystem, tala med er uppdragsansvarige på DeDU!
Här är ett exempel på ett utskrivet fakturaunderlag.
Underlagets utseende kan skilja sig mellan databaser beroende på om ni beställt justeringar i den rapport som genererar dessa.
Önskar ni en annan formatering på dessa underlag så tala med er uppdragsansvarige på DeDU.
0 Kommentarer
Lägg till din kommentar