I översikten visas ett antal fält som kan användas för att filtrera fram exakt de ordrar som ska visas. Det kan vara ärenden för en viss områdesansvarig, ärendetyp, status eller ärenden inom en bestämd tidsperiod.
Alla ärenden har en status och till höger i bild visas respektive status ett ärende kan ha.
Det finns många sätt att filtrera fram och sortera ärenden, detta beskrivs nedan. Det går att kombinera flera filter för att få fram önskad information.
1. Region används inte av alla DeDU-kunder, men kan t.ex. vara en geografisk indelning, eller ett sätt att dela upp enheter och avdelningar inom t.ex. kommuner.
2. Här går det att sortera fram en viss användares områdesansvar, dvs. vilka fastigheter/byggnader som en person i bolaget arbetar i.
3. Här sorteras alla ärenden för en viss utförarroll fram, det kan vara exempelvis allt som ligger på utförare Fastighetsskötare eller Administratör. Utförarroller styrs från systeminställningar och anpassas efter den egna organisationen.
4. Som standard visas här Alla utom kvitterade, dvs. alla ärenden som inte är klarmarkerade/gröna i systemet. Här är det möjligt att sortera fram t.ex. enbart Delkvitterade eller Kvitterade ärenden.
5. Datumfältet kan användas för att sortera fram ärenden inom ett viss tidsintervall.
6. Här är det möjligt att sortera fram ärenden på en viss hyresgäst, byggnad eller fastighet.
7. Sortera fram alla ärenden inom en viss ärendetyp, t.ex. Felanmälan eller Garantifel. Ärendetyper styrs från systeminställningar och anpassas efter den egna organisationen.
8. Prioritet används inte av alla, men kan vara bra om ärenden behöver delas in i akuta och mindre akuta åtgärder.
Prioritet styrs från systeminställningar och anpassas efter den egna organisationen.
9. Filtrera fram ärenden inom en viss kategori eller underkategori.
Hantera kolumner
För att enkelt kunna överblicka ärendelistan, kan informationen om ärendet sorteras in i kolumner. Som standard visas t.ex. alltid Ärendenummer, Fastighet/Byggnad/Hyresgäst, ärendetyp, utförare och beskrivning.
Genom att gå till Hantera kolumner dyker fler valbara kolumner upp, som kan skickas över från "valbara kolumner" till "valda", och därmed visa mer information från ärendet.
Det går sedan att sortera efter datum/innehåll, genom att klicka på kolumnens namn.
0 Kommentarer
Lägg till din kommentar