DeDU

Lägg upp en ny leverantör

Senast uppdaterad

1. Skapa nytt bolag som leverantör

Klicka på "Nytt bolag"

2. Fyll i information om bolaget och gör den till Leverantör
  1. Ange namn på Bolaget / Leverantören och fyll ev. i fler kontaktuppgifter
  2. Välj eventuellt Bolagstyp. Detta används för att kategorisera leverantörer i Bolagsfönstret, om man har en lång lista med leverantörer och behöver kunna filtrera på dem.
  3. Spara

Här filtrerar man på Bolagstyp.

Nya bolagstyper läggs upp i Moduler-Systeminställningar-Övriga och fliken Bolagstyper.

Markera nu bolaget som leverantör (tryck på bolagsnamnet). Välj därefter leverantörstyp (obligatoriskt) och tryck spara.

Leverantörstyper läggs upp under Moduler-Systeminställningar-Ärendehantering och fliken Leverantörstyper. I fliken intill läggs leverantörskategorier upp, t.ex. om de arbetar inom El, Bygg eller VVS. Detta för att kunna filtrera bland leverantörer vid avrop/beställning i ärende, om listan av leverantörer är lång.

Här administreras också eventuell e-posttext som ska vara generell för leverantörstypen. Denna text lyfts sedan in i mailet till leverantören.

Observera att e-postmall för leverantörsavrop kan behöva anpassas av er DeDU-ansvarige för att generella eller leverantörsspecifika instruktioner ska komma med i mailet.

Tillbaka i Bolagsfönstret och leverantören väljs vilket områdesansvar leverantören ska ha. Ligger hela fastighetsbeståndet i vänstra kolumnen är leverantören valbar på samtliga fastigheter. Ska urvalet vara begränsat flyttas aktuella fastigheter/byggnader över till den högra kolumnen och sparas.

Här finns också flikar för att kategorisera leverantören och justera leverantörstyp, bolagstyp etc.

Här syns standardtexten för leverantörstypen Serviceleverantör, hämtad från systeminställningar enligt tidigare bild. Det går också att lägga till en bolagsunik text för just denna leverantör (Husbyggarna).

Kom alltid ihåg att spara mellan varje moment!

3. Kontaktperson för bolaget/Leverantör

Högerklicka på Bolaget och välj "Ny person".

Här kan flera personer läggas in om det finns behov av det. Dessa blir då valbara vid avropet och får e-post meddelandet med avropet.

  1. De personer som läggs upp här blir kontaktpersoner och mottagare av avrop/beställning.
  2. Fyll i kontaktinformation med namn och e-postadress
  3. Spara

Personen behöver ingen utförarroll och områdesansvaret är redan satt på leverantören.

DeDUWeb - Bolag - Internet Explorer

4. Avrop från DeDU App

För att välja en lämplig leverantör som finns knuten till aktuell byggnad klicka på "Pennan" i fält "Avrop/ Beställning"

Filtrera fram en leverantör genom att välja Leverantörstyp, Leverantörskategori och till sist leverantör och kontaktperson

Välj en lämplig Leverantörskategori

Efter flitrering så visas urvalet av leverantörer som passar in på urvalet. Välj den leverantör som önskas och tryck på "klar".

Välj sedan en kontaktperson på vald leverantör som skall få beställningen / avropet.

Klicka på "bocken" för att spara. Skriv en notering som skickas med i beställningen. Vidare finns möjlighet att se kontaktuppgifter kopplad till leverantörens kontaktperson.

För att ladda upp beställningen i databasen klicka på molnsymbolen.

Slutför beställningen / Avropet genom att klicka på "E-postdsymbolen" och skicka beställningen.

Klicka på "Skicka" till "Leverantörskontakt".

0 Kommentarer

Lägg till din kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Föregående Artikel Backa verifierade ordrar
Nästa Artikel Ekonomistyrning i DeDU
Behöver du mer hjälp? Kontakta oss