Ärenden kan ha en mängd olika status. Nedan följer kortfattade förklaringar för vad dessa innebär.
Ett ärende inkommer till DeDU. Detta kan ske på flera sätt. Det kan ha registrerats direkt i systemet. De kan även inkomma från formulär, QR-koder, från ronderingsordrar (modulen FU) eller besiktningar i DeDU. I vissa fall finns även integrationer som skapar ordrar i DeDU.
När ärendet kommer in får det statusen "Ej påbörjad". Ärendet har med andra ord ej ännu blivit behandlad.
Denna status sätts manuellt längst upp i ärendet och fungerar mest som en intern check för exempelvis en reception.
Vid val att skriva ut ordern kommer denna status sättas som "Utskriven" förutsatt att ärendet ej gått längre i flödet.
Om ett ärende kvitteras men utföraren ej har behörighet att slutkvittera får det statusen "Kvitterad ej godkänd". Någon med denna behörighet måste sedan slutkvittera. Ett bra sätt att hindra att en arbetsorder försvinner innan exempelvis beställare kontrollerat arbetet.
I nedanstående exempel har en utförare utan behörighet att slutkvittera klarmarkerat arbetet. Notera att status blivit Kvitterad ej godkänd.
Person med rätt kopplingar och behörighet får sedan slutkvittera ärendet.
Fakturaunderlagen behandlas oftast av ekonomipersonal. Ett fakturaunderlag kan verifieras eller "godkännas". Detta innebär i en del databaser att fakturaunderlaget blivit godkänt och, med hjälp av integration, översänt till ett ekonomisystem där fakturering behandlas.
För att skapa verifikat, tryck på knappen "Skapa verifikat".
Status ändras då till "Verifierad".
0 Kommentarer
Lägg till din kommentar