DeDU

Ärendehantering-Fakturaunderlag

Senast uppdaterad

Ärenden kan ha en mängd olika status. Nedan följer kortfattade förklaringar för vad dessa innebär.

2020-08-17 Ärendestatus.vsdx - Visio Professional
1. Ej påbörjad

Ett ärende inkommer till DeDU. Detta kan ske på flera sätt. Det kan ha registrerats direkt i systemet. De kan även inkomma från formulär, QR-koder, från ronderingsordrar (modulen FU) eller besiktningar i DeDU. I vissa fall finns även integrationer som skapar ordrar i DeDU.

När ärendet kommer in får det statusen "Ej påbörjad". Ärendet har med andra ord ej ännu blivit behandlad.

2. Utringd

Denna status sätts manuellt längst upp i ärendet och fungerar mest som en intern check för exempelvis en reception.

3. Utskriven

Väljer vi att skriva ut ordern kommer denna status sättas som "Utskriven" förutsatt att ärendet ej gått längre i flödet.

DeDUWeb - Kvittera ärende - Google Chrome
4. Påbörjad

När ett ärende delkvitteras får det statusen "Påbörjad".

DeDUWeb - Kvittera ärende - Google Chrome
5. Kvitterad ej godkänd

Om ett ärende kvitteras men utföraren ej har behörighet att slutkvittera får det statusen "Kvitterad ej godkänd". Någon med denna behörighet måste sedan slutkvittera. Ett bra sätt att hindra att en arbetsorder försvinner innan exempelvis beställare kontrollerat arbetet.

I nedanstående exempel har en utförare utan behörighet att slutkvittera klarmarkerat arbetet. Notera att status blivit Kvitterad ej godkänd.

Person med rätt kopplingar och behörighet får sedan slutkvittera ärendet.

6. Kvitterad

När en arbetsorder är utförd kan vi slutkvittera detta genom att skriva i det gröna fältet. Ärendet är då klart och förberett för eventuellt fakturaunderlag.

7. Fakturaunderlag

Vill vi skapa ett fakturaunderlag trycker vi på knappen "Fakturaunderlag".

DeDUWeb - Kvittera ärende - Google Chrome

Vi får då upp denna ruta där vi kan lägga tid och material i ärendet.

DeDUWeb - Fakturaunderlag - Google Chrome

Vi kan också inkludera tid som satts av utförare i ärendet.

I Moduler-Prislista går det bra att koppla grupper och artiklar som enkelt kan hämtas av utförare i ärendet, eller ekonomiansvarig.

Vi trycker på knappen "Skapa fakturaunderlag" och status slår då om till "Fakturaunderlag".

DeDUWeb - Fakturaunderlag - Google Chrome
8. Verifierad

Fakturaunderlagen behandlas oftast av ekonomipersonal. Ett fakturaunderlag kan verifieras eller "godkännas". Detta innebär i en del databaser att fakturaunderlaget blivit godkänt och, med hjälp av integration, översänt till ett ekonomisystem där fakturering behandlas.

För att skapa verifikat trycker vi på knappen "Skapa verifikat".

DeDUWeb - Fakturaunderlag - Google Chrome

Status ändras då till "Verifierad".

DeDUWeb - Fakturaunderlag - Google Chrome

I Verifikatet får vi med underlaget med ärendet samt åtgärdsbeskrivning.

9. Verifierad ej fakturerbar

Skall ett ärende ej faktureras sätter vi denna status.

DeDUWeb - Kvittera ärende - Google Chrome

0 Kommentarer

Lägg till din kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Föregående Artikel Ärendestatus
Nästa Artikel Beställning/avrop mot leverantör från DeDU
Behöver du mer hjälp? Kontakta oss