DeDU

Kvittera - Besiktning

Senast uppdaterad

Modulen Besiktning är en funktion för att utföra och hålla koll på alla typer av besiktningar, t.ex. myndighetsbesiktningar.

1. Kvittering av besiktningar

Olika besiktningstyper har olika konfiguration, vilket gör att det kan se lite olika ut beroende på vilken besiktningsmall/kategori som skall göras.

  1. Information om besiktningen så som placering och objekt.
  2. Utförare för besiktningsorder samt metadata för besiktningsobjektet.
  3. Skapa anmärkning (på en besiktningspunkt).
  4. Dokument kan kopplas till besiktningen i sig eller till själva objektet. Detta hanteras när besiktningen läggs upp. T.ex. kan tidigare protokoll bifogas.
    (OBS! Bifoga alltid dokumenten till besiktningar med datum först i filnamnet)
    Dokument kan också kopplas på fastighets- och byggnadsnivå i Fastighetsmodulen.
  5. Besiktningsobjektets tidigare besiktningar samt nästkommande besiktning om sådana finns.

Externa besiktningsfirmor arbetar oftast i egna system.
Att sedan lagra protokollen i DeDU är ett vanligt sätt att hantera myndighetsbesiktningar.

Dels blir det en påminnelse för kunden, men också en lagringsplats och hantering i det fall objektet får en anmärkning.

Om objektet får en anmärkning kan denna väljas i listan för Position.

Skriv en notering om anmärkningen, och sätt ett utfall.
Det går även att skapa en arbetsorder på anmärkningen, som sedan hanteras som ett vanligt ärende.

Det finns också möjlighet att bara ha en enda besiktningspunkt som kallas 1.1. Anmärkning.

I exemplet nedan är besiktningen godkänd och då kvitteras besiktningen genom att en anmärkning görs med den enda Anmärkningsposition som finns i denna besiktningskategori.

Som Position anger man 1.1 Anmärkning.
Under Anmärkning skrivs en notering och som Utfall väljs ett lämpligt alternativ, i detta fall Utan anmärkning/info.

Längst ned på sidan anges om besiktningen är godkänd eller ej godkänd.

Det går också att använda mellansteget Besiktning ej godkänd om något behöver åtgärdas, alternativt godkänns besiktningen först när den är helt utan anmärkningar.

Exemplet nedan, med förklaringstext under bilden, förklarar lite utförligare hur besiktningen skall fyllas i.

  1. Besiktningsdatum = utgår alltid från dagens datum när du öppnar besiktningen.
  2. Planerat besiktningsdatum = datum då besiktningen är planerad att genomföras utifrån förfallomånad i DeDU.
  3. Besiktning godkänd kryssas i för att bekräfta att besiktningen. är godkänd och eventuella anmärkningar är åtgärdade.
  4. Besiktning ej godkänd kryssas i om besiktning är genomförd men det finns anmärkningar som måste åtgärdas innan den godkänns
    (Vissa Utfall gör att besiktningsanmärkningen måste åtgärdas innan besiktningen kan godkännas och ligger i konfigurationen i besiktningskategorimallen).
  5. Spara besiktningen!

Det finns olika sätt att arbeta med besiktningar beroende på hur gedigen historik man önskar. Denna manual går igenom det vanligaste sättet där entreprenör/besiktningsman ej arbetar direkt i DeDU.
De har sitt eget system och skickar sedan en rapport till er (ofta i PDF-format). Dessa brukar se ut så här:

För att bifoga ett protokoll till besiktningsobjektet, klicka på "Bifoga dokument till objektet".

Om protokollet istället lagts på besiktningen skulle dokumentet endast finnas på denna arbetsorder (detta intervall på besiktningen) och inte med när nästa intervall infaller.

I Historik-rutan nås föregående och nästa order.

Såhär ser det ut när protokollet finns bifogat.

Godkänn och spara besiktningen.

Nu är besiktningen godkänd!
Status har ändrats till grön/kvitterad och en ny order har skapats upp enligt intervallet för just denna besiktning.

2. Skapa besiktningsanmärkningar

Om man vill skapa en arbetsorder för att göra en beställning av åtgärder genom DeDU, görs detta genom att trycka på det röda blocket.

Det skapas då ett ärende som kan läggas under t. ex. ärendetypen Besiktningsanmärkning.

Åtgärdad bockas i automatiskt då ett ärende (en besiktningsanmärkning) är kvitterat.
Om det inte skapats ett ärende på anmärkningen kan rutan fyllas i manuellt.

Besiktningsanmärkningar kan hanteras på samma sätt som övriga arbetsordrar/ärenden. 
Information från vilken besiktningsorder ärendet är skapat visas samt information för besiktningsobjektet (t.ex. bifogat protokoll).

På besiktningen visas att arbetsorder skapats och vilket ordernummer denna fått genom att gå upp till anmärkning och föra musen över ikonen.

När åtgärd är utförd i denna order blir blocket grönmarkerat.

0 Kommentarer

Lägg till din kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Föregående Artikel Kalender - Besiktning
Nästa Artikel Planerat underhåll (PU)
Behöver du mer hjälp? Kontakta oss