DeDU

Skapa en ny användare

Senast uppdaterad

1. Se till att utförarrollen finns

Först måste rollen, som användaren ska ha, finnas.
Oftast ska nya användare ha en generell roll som t.ex. drifttekniker, och om denna roll finns upplagd sedan tidigare, gå vidare till steg 2.0.

1.1. Gå till Moduler - Systeminställningar - Övriga

1.2. Kontrollera om utföraren redan finns

Oftast finns redan rollen som den nya användaren ska ha.
I detta fall finns Drifttekniker upplagd och ingenting behöver göras.

1.3. Om utföraren inte finns, skapa ny

Om utföraren inte är upplagd skapas, klicka på "Ny utförare", skriv vad den ska heta och spara.

När rollen visas i listan, som på bilden nedan, gå vidare till nästa steg.

DeDUWeb - Systeminställningar - Övrigt - Google Chrome
2. Skapa bolaget och personen

I bolagsmodulen skapas bolaget och personen som är kopplad till användaren.

Gå till Moduler - Bolag

2.1. Kontrollera om personen eller bolaget redan finns

Eftersom många bolag ofta finns skapade redan, börja med att söka om bolaget eller personen redan finns, antingen i trädstrukturen eller med sökrutan.

Om personen redan finns, markera den och kontrollera fältet "Användarnamn". Om personen redan har en användare står användarnamnet där. Står det nånting annat än "-"så finns redan en användare som denna person ska använda.

Då behöver resterande steg i denna guide inte fullföljas.

2.2. Om bolaget inte finns, skapa nytt

Om bolaget inte finns, tryck på "Nytt bolag".

För att gå vidare krävs endast ett bolagsnamn, ytterligare uppgifter kan läggas till vid ett senare tillfälle.

2.3. Om personen inte finns, skapa en ny

Om personen inte finns, högerklicka på bolaget och välj "Ny person".

Fyll i uppgifter om personen

Skapa personen och fyll i Förnamn, Efternamn, gärna E-post, och den utförarroll som användaren ska ha.

Om användaren enbart skall arbeta mot vissa byggnader/fastigheter/gator, hanteras detta under fliken "Områdesansvarig".

Bolag - Person

När allt på personen är korrekt ifyllt, tryck spara. Personen visas då i trädstrukturen under bolaget.
Personens information går att ändra eller fylla på vid ett senare tillfälle.

3. Skapa användaren

När bolag och person är upplagda skapas själva användaren/inloggningen.

3.1. Gå till Moduler - Administrera - Användare.
3.2. Kontrollera om användaren redan finns

Under Moduler - Administrera - Användare visar trädstrukturen vilka användare som finns, och det går även att söka användare.

Om användaren redan finns kan den redigeras i detta steg.
Även byte av lösenord hanteras här.

3.3. Skapa den nya användaren
  1. Om användaren inte finns, klicka på "Ny användare".
  2. Välj ett användarnamn som användaren ska logga in med. Det kan vara en mailadress, ett namn eller initialer med eller utan företagets namn.
    Användarnamn delas av alla våra kunder och kan därför vara upptaget, även om det inte syns i trädet till vänster.
  3. Välj bolaget som personen ligger under, sedan även personen. Det går att söka fram personen, om listan är lång, genom att börja skriva i fältet.
  4. Välj minst 1 behörighetsmall som användaren ska ha. Om du är osäker är det bättre att välja en låg behörighet till att börja med, för att sedan ge något högre vid behov. Du kan lägga till mer än 1 mall samtidigt för att plussa ihop behörigheter.
  5. Kontrollera att behörigheten som användaren kommer få stämmer med vad den skall utföra. Om inte, gå tillbaka till steg 4 och hitta en mer passande mall.
  6. Behörighetsmallar kan redigeras och skapas genom att välja Visa och i listan klicka på Behörighetsmallar.
Administrera - Användare

0 Kommentarer

Lägg till din kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Föregående Artikel Rapporter
Nästa Artikel Ta bort en Användare, Person och Utförare
Behöver du mer hjälp? Kontakta oss